انواع موشک ها و راکت ها

 انواع موشک ها و راکت ها 

 

 

راکت زیر دریایی (ASROC) :

سیستم راکتی است که بر روی کشتی های سطحی همانند ناوهای جنگی و یا ناوشکن ها کار گذاشته می شود و هدف از به کار گیری آن نابودی زیر دریایی های دشمن است.

نخست یک کشتی سطحی یا یک هواپیمای اکتشافی یا هلی کوپتر یا ضدزیردریایی با به کارگیری ردیاب های سونار ، زیر دریایی دشمن را پیدا کرده و آشکار می سازد و با دادن داده هایی به کشتی مهاجم ، راکت زیر دریایی به سوی نشان شلّیک می شود.

موشک ضد ماهواره:

موشک هایی هستند که برای نابودی ماهواره ها طراحی و ساخته شده اند. نخستین تلاش برای طراحی چنین موشک هایی از ایالات متحده آغاز شد و اتحاد جماهیر شوروی برای نخستین بار از دهه ی 1950 میلادی موشک های هوا پرتاب را برای این منظور به کار گرفت.

موشک ضد کشتی:

موشکی است که برای مقابله با کشتی های سطحی نیروی دریایی دشمن طراحی و ساخته می شود.بیشتر موشک های ضد کشتی به شکل های زیر صوتی یا فراصوتی ، ترکیبی از هدایت خودکار ردیابی راداری را به کار می گیرند.

موشک ضد تانک (Anti tank Guided Missile):

یک موشک هدایت شونده ی ضد تانک ، موشکی است که به منظور نشانه گیری و نابودی تانک های زرهی سنگین و دیگر زره پوش ها طراحی و ساخته می شود. که به 3 دسته تقسیم می شوند:

دسته اول:موشک های هدایت شونده ی ضد تانک که بر روی دوش انسان قرار گرفته و پرتاب می شوند که در دسته های پیاده نظام به صورت انفرادی به کار برده می شوند.

دسته دوم:موشک های هدایت شونده ضد تانک پایه دار، که روی سه پایه های ویژه سوار می شوند و در دسته های پیاده نظام به صورت گروهی به کار گرفته می شوند.

دسته سوم:موشک های هدایت شونده ضد تانک سواره نظام که از روی هواپیما، هلی کوپترها و دیگر رسانگرهای جنگی شلیک می شوند.(ATG: Anti Tank Guided Missile  )

موشک زمین به هوا:

  موشگی است که با مأموریت انهدام هدف و یا آسیب رساندن جدی به آن جهت پرتاب از زمین طراحی شده است. این قبیل موشک ها را می توان از طریق تأسیسات ثابت و یا از طریق لانچرهای ثابت پرتاب نمود. کوچکترین موشک های زمین به هوا موشکهای دوش پرتاب نام دارندکه توسط نفرشلیک می شوند. نوع آمریکایی این موشک همان موشک استینگر است. موشک زمین به هوا برروی لانچرهای متحرک چرخ دار و یا شن دار قرار می گیرند.موشک های بزرگتر نیز ممکن است برروی لانچرهای ثابت قرار گیرند ولی موقعیت این موشک ها نیز می تواند از طریق یدک کش تغییر یابد. موشک های زمین به هوا  گاه بر روی کشتی قرار گرفته و موارد استفاده ی زیادی را دارا می باشند .سیستم کنترل و هدایت این موشک ها یا توسط خلبان خودکار خود موشک است یا فرامین هدایتی به وسیله ی یک منبع خارجی به موشک انتقال داده می شود.با توجه به موقعیت موشک نسبت به هدف، خلبان خودکار کامپیوتری موشک، فرامین لازم را به بخش های کنترلی موشک که می تواند بالک از انواع مختلف باشد ارسال کرده و مسیر موشک نسبت به هدف تنظیم می شود.

موشک کروز (Cruise Missile) :

موشک کروز که اسم خود را از تعریف پرواز کروز برای هواپیما گرفته است به موشکی گفته می شود که بیشتر مسیر خود را در حالت پایدار و نزدیک به زمین طی می کند.چنین موشکی توانایی بالایی در حمل سرجنگی های سنگین برای حمله به اهداف زمینی داشته و یکی از تسلیحات مهم و راهبردی در  ارتش های جهان است.موشک کروز یک موشک دور برد با توانایی پرواز در ارتفاع پایین است.این گونه موشک ها معمولاً از پیشرانه های جت برای پرواز استفاده می کنند که به موشک اجازه می دهد به صورت ممتد و در مدت زمان طولانی پرواز کند، از نقطه نظر پیشرانه و تولید نیروی برا، این موشک ها شباهت بسیاری با هواپیما داشته و می توان آنها را هواپیمای بدون خلبانی نامید که هدف اصلی از طراحی و ساخت آن حمل سرجنگی های معمولی یا حتی هسته ای با قدرت نابودی زیاد در فاصله ی طولانی است.موشک های کروز جدید معمولاً با سرعت فرو صوت و در سرعت پائین پرواز می کنند همین امر شناسایی و نابودسازی آنها را با رادار و سیستمهای پدافندی معمولی مشکل می سازد.

موشک بالستیک(Ballistic Missile):

  موشکی که با به کارگیری پیشران راکت ، به بالا رانش کرده ولی پس از رسیدن به نقطه ی اوج ، باقی مانده ی مسیر را با استفاده از نیروی گرانش زمین طی می کند، موشک بالستیک نام دارد و در واقع موشکی است که برای تولید نیروی برآ به سطوح آیرودینامیکی تکیه نکرده و با پایان یافتن پیشرانش از یک خط سیر بالستیکی رانش می کند.

موشک های پاد بالستیک (Anti Balistic Missile):

 موشک پدافندی است که برای باز داشتن و نابودی یک موشک بالستیک در مسیر پرتاب طراحی شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد