عطر در زندگی ما نقش تعیین کننده ای دارند

زندگی ما نقش تعیین کننده ای دارند و باعث تحریک احساسات شده و تعادل روحی - روانی برقرار می کنند.

Click Here For Get More Mail From Sare2008 Group

بوها در زندگی ما نقش تعیین کننده ای دارند و باعث تحریک احساسات شده و تعادل روحی - روانی برقرار می کنند.
 
بوی خوش با ایجاد هماهنگی بین جسم و روح، شرایط ویژه ای را برای ما پدید می آورد. عطر آگین کردن محل کار، منزل و ماشین علاوه بر خاصیت ضدعفونی و پاک کنندگی که دارد، باعث برانگیختن عواطف و احساسات می شود.
 
از نظر روان شناسی، بوها مهمترین عامل در بازگردانی یک خاطره یا حادثه در ذهن هستند.

تبلیغات وسیعی که این روزها در خصوص «آروماتراپی» به گوش می رسد، باعث شده تا اروپاییان در برخورد با هرگونه بیماری که منشأ روانی دارد قبل از مراجعه به پزشک به «آروماتراپی» رجوع کنند و از آن برای رفع اختلالات خواب، وسواس، تحریک پذیری، افسردگی و نظیر اینها استفاده نمایند.

در آروماتراپی هر فرد بنا به شرایط روحی و اجتماعی خود به استشمام عطر خاص نیاز دارد و نسبت به یک بوی خاص واکنش نشان می دهد و حتی احساساتش به تکاپو می افتند.

در میان بوهایی که وارد مغر می شوند، آنهایی خوشایند انسان هستند که بر سیستم عصبی مرکزی اثر نموده و موجب ترشح مواد نوروشیمیایی مثل آندروفین، نورآدرنالین و آنکفالین - که مسؤولیت شادی و سرخوشی فرد را بر عهده دارد - می شوند. آهنگ بویایی زمانی نواخته می شود که سیستم بویایی فرد از بوی موردنظر اشباع شود و کاملاً مغز با آن به تطابق برسد.

ترکیبات عطر

در عطرهای استاندارد و مرغوب ۳۰ تا ۴۰ درصد از ترکیبات اصلی آن از روغنهای گیاهی یا برگ و ریشه و ساقه های زیر زمینی معطر تهیه شده اند. در ادوکلنها ۱۰ تا ۲۰ درصد و در اسپریها فقط ۵ تا ۱۰ درصد از ترکیبات معطر یافت می شود. در تولید عطر مواد شیمیایی معطر نیز به کار می روند که وظیفه پیوند دادن و متصل کردن عطرهای گوناگون را بر عهده دارند.
 
ترکیبات معطر موجود در عطر و ادوکلن در میان انواع گل و میوه و پوست و صمغ درختان پراکنده اند. در میان گلها؛ رز، مریم، میخک، یاسمن، رزماری و در میان برگها؛ ریحان و اکالیپتوس و از درختان؛ کاج، صنوبر و در میان مرکبات، بهار نارنج، لیمو و پرتقال بیشترین میزان استفاده را در تولید عطر دارند.
 
چربیهای حیوانی مثل مشک یا عنبر سائل نیز در تهیه عطر استفاده می شوند، ولی به دلیل ارزش اقتصادی فراوانی که دارند، کمتر به کار می روند.
دکتر ماریا ترزا لوکرونی و فرانچسکو پادرینی در کتابی با عنوان «آروماتراپی» به تأثیرات شگرف بودرمانی بر سلامت جسم و ذهن اشاره کرده اند آنان همچنین افرادی را که از این نوع رایحه ها استقبال می کنند، تحت نظر قرارداده و به شناخت تمایلات درونی و شخصیتشان پی برده اند.

زمانی که در فرانسه، بهداشت فردی و محیطی کلمه ای نا آشنا بود و بیماریهای ناشناخته ای نظیر طاعون، آبله مرغان، و یا تیفوئید، مرگ را بر مردم تحمیل می کردند، پزشکان گیاهان معطر را تجویز می کردند و بر این عقیده بودند که اگر چیزی بتواند بوهای نامطلوب را از بین ببرد باید قادر باشد در کاهش یا نابودی بیماریها هم مؤثر واقع شود.

رایحه درمانی

بررسیها نشان می دهد، بوییدن رایحه درخت سدر، گل رز، یاسمن و چوب صندل برای رفع پرخاشگری و ستیزه جویی مناسب است.

انواع مختلف رایحه درمانی به شرح زیر است:

کمک به افزایش حافظه: انواع مرکبات، ریحان، نعناع، پونه وحشی، فلفل قرمز و چوب سر

درمان سردرد: بابونه رومی، انوع اسطوخودوس و رز

رفع اختلالات خلق و خوی: ریحان، شمعدانی، گل طاووسی، یاسمن، کاکائو، بابونه رومی، نرگس، انواع رز و اسطوخودوس

رفع استرس و اضطراب: پونه کوهی، انواع بابونه، چوب رز، درخت سدر، دارچین، چوب صندل، یاسمن، لانگ ای لانگ و عطر برکاموت

ضعف مدیریتی و عدم توانایی در انجام کارها: پونه، رزماری، بادرنجبویه، انواع نعناع و زنجبیل

درمان کمرویی: روغن یاس، بهارنارنج و مرزنگوش

شک و تردید: لیمو، گریپ فروت، انواع نعناع و چوب سرو

رفع استرس و کابوس شبانه: بابونه رومی، اسطوخودوس، انواع رز، چوب صندل و بهارنارنج

درمان وسواس: بابونه رومی، بهارنارنج و زنبق

کاهش علایم افسردگی: بابونه رومی، ریحان، شمعدانی، گریپ فروت، انواع اسطوخودوس، ملیسا و بهارنارنج

کاهش حواس پرتی: عطر لیمو، ریحان و ملیسا

رفع افسردگی پس از زایمان: رز، چوب صندل و بهارنارنج

چه عطری برای چه فصلی مناسب است؟

در میان رایحه ها بیش از هر چیز رایحه پرتقال، بهارنارنج، درخت کاج، چوب صندل و نعناع به دلیل خنک بودن، حس تازگی به به انسان منتقل می کنند و برای تابستان پیشنهاد می شود.

با اینکه بر روی شیشه عطر و ادوکلنها هیچ اثری از نوع ترکیبات معطر آن دیده نمی شود، ولی شناسایی ویژگیهای روغنهای معطر کمک بزرگی به خرید عطر متناسب با سلیقه فرد می کند. به نظر می رسد این موضوع برای آنان که هنوز نمی دانند چه عطری مناسب دوستان و اطرافیانشان است، بسیار جالب باشد.

رز: به طور کلی افرادی که این رایحه را می پسندند، بسیار عاشق پیشه بوده و از حس زنانگی بالایی برخوردارند.

زنبق: رایحه ای جادو کننده که نماد پاکدامنی و عفاف است. افرادی که رایحه زنبق را می پسندند، افرادی جرأتمند محسوب می شوند.

یاسمن: بوی یاسمن مناسب افرادی است که از اعتماد به نفس بالا برخوردارند و البته بر عکس علاقه مندان به «رز» که بیشتر تمایل به احساسات زنانه را از خود نشان می دهند، دوستداران رایحه یاسمن تمایلات مردانه دارند و این را از نحوه آرایش مو، لباس پوشیدن و طرز گفتارشان می توان فهمید. حتم داشته باشید بیشتر آدمهای با اراده عطری با رایحه یاسمن را انتخاب می کنند.

میخک: بویی تند و تیز دارد؛ مثل ادویه و جزو رایحه های «spicg» شمرده می شود.

ریحان: بوی گرم دارد و به یادآوری خاطرات کمک می کند و باعث هماهنگی بین روح و جسم می شود، به همین دلیل صلح و آرامش را به ارمغان می آورد.

چوب صندل: رایحه شیرین دارد و مورد توجه آقایان بوده و باعث تعادل بین روح و جسم می شود و به کنترل هیجانات درونی نیز کمک می کند.

نعناع: بوی خنک و تر و تازه نعناع باعث جلای مغز می شود. بسیار پرطراوت برای آدمهای عصبی و گرمایی است. برای آدمهایی که حواس پرت هستند جزو بهترین داروهای «آروماتراپی» محسوب می شود.

ملیسای هندی: عطری بسیار خنک که رایحه لیمو نیز در آن استشمام می شود. به درمان اختلالات عصبی کمک می کند و از تنش و افسردگی می کاهد. ملیسای هندی عطری خنک در تابستان بویژه برای آنهایی است که رانندگی می کنند یا پشت میز می نشینند.

مشک: رایحه ای که بیشتر در ادوکلنها یافت می شود و حس اعتماد به نفس را تقویت می کند.

کندر: بویی گرم و شیرین دارد و نقش فراوانی در آرام سازی مغز ایفا می کند. کندر بهترین رایحه ای است که در زمان مراقبه و مدیتیشن پیشنهاد می شود.

چند نکته درباره خرید عطر

خرید «عطر» به دلیل هزینه نسبتاً سنگینی که در بردارد برای همه مقدور نیست در حالی که نوع ملایمتر و کم دوامتر آن با نامهای اسپری و ادوکلن به بهای ارزانتری به فروش می رسد.

استفاده از ادوکلن و اسپری برای روز، بویژه روزهای گرم بهتر است؛ زیرا عطر ملایمتری دارد. اسپری را از نوع عطری که انتخاب کرده اید، می توانید تهیه کنید؛ چون از هر نوع اسانس عطر، اسپری آن هم موجود است.

نکته ای که لازم به یادآوری است، اینکه عطر را نباید به دلیل گرانتر بودن یا مد روز بودن و یا تازگی نوع آن انتخاب کرد، چون عطر به هیچ یک از این مسائل ارتباطی ندارد و تنها چیزی که در انتخاب آن مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، نوع پوست شما می باشد؛ زیرا یک نوع عطر روی پوستهای مختلف، بوهای متفاوتی دارد.

بنابراین به جای اینکه ببینیم دیگران از چه عطرهایی استفاده می کنند و یا گرانترین و تازه ترین عطری که به بازار آمده، کدام است، بهتر است عطر را روی پوستمان آزمایش کنیم تا بتوانیم درباره آن داوری درستی داشته باشیم. برای آزمایش و انتخاب عطر، مقدار کمی از آن را روی مچ دست در ناحیه نبض بمالید، چند لحظه صبر کنید و سپس آن را ببویید، در آن زمان می توانید تصمیم بگیرید. اگر بوی عطر با پوستتان هماهنگ است، ولی می خواهید ملایمتر و یا ارزانتر باشد، اسانس، اسپری یا ادوکلن آن را تهیه و استفاده کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد